דף הבית » כללי » מהי פזילה סמויה?

מהי פזילה סמויה?

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

פזילה היא מצב בו מנח של עין אחת או ״המצב המיושר הטבעי״ של עין אחת לא תואם לעין השנייה. במצב כזה העיניים אינן מסונכרנות במיקוד במטרה אחת. כאשר אנו שומעים את המילה ״פזילה״ אנו מדמיינים את המצב המוכר בו העיניים אינן מקבילות, אך ישנה פזילה שקשה להבחין בה וזוהי פזילה סמויה. אז מהי פזילה סמויה? ומדוע חשוב לדעת את ההשפעות שלה בעיקר על ילדים?

פזילה סמויה – הגדרה

Esophoria – פזילה סמויה, היא פזילה שלא ניתן לזהות במבט ראשון וגם לא בשני. ניתן לזהות אותה כאשר מכסים עין אחת. כך העין שמתחת לכיסוי זזה מהמרכז וכאשר מורידים את הכיסוי היא חוזרת למקומה. לעתים היא הופכת לגלויה בחולי, עייפות או בהייה. במצב של פזילה סמויה, קיים חוסר איזון בשרירי העיניים. העיניים כל הזמן עובדות בניגוד לכיוון משיכה של שריר מסוים, ולכן זהו מצב מתיש שיכול להוביל למגוון של תסמינים והשלכות שונים שיפורטו בהמשך, בעיקר כלפיי ילדים.

איך אפשר לזהות פזילה סמויה?

פזילה סמויה מופיעה בדרך כלל בילדות. במרבית המקרים הילדים אינם מודעים שיש להם בעיית פזילה ולכן לא מציפים את הבעיה. בגלל זה חשוב לבצע בדיקות עיניים שגרתיות. כהורים ישנם כמה תסמינים שעשויים להעיד על פזילה סמויה שכדאי לכם להכיר:

  • מצבים בהם העין בורחת מעט וחוזרת מיד למקומה – פזילה רגעית.
  • כאשר הילד נוטה לעצום עין אחת זה יכול להעיד על בעיית סנכרון בראייה בשתי העיניים.
  • קושי בהשלמת צורות גיאומטריות, דילוג על מילים ושורות בזמן קריאה, כתב לא ברור בחורג משורות המחברת.
  • כאשר הילד מתלונן על ראייה כפולה, כאבי ראש, וקשיים בקריאה.

אילו השלכות עלולות להיווצר כתוצאה מפזילה סמויה?

פזילה סמויה, בעיקר בקרב ילדים, עלולה לפגוע בשגרת החיים ולגרום לתסכול רב. הנה כמה השלכות שפזילה סמויה עלולה לגרום:

  • בעיות ראייה כמו עין עצלה – בעיה זו עלולה להשפיע משמעותית על תפקוד הילד ועל ההתפתחות שלו. הטיפול בעין עצלה יכול להתבצע עד גיל 9 בלבד ולכן חשוב לאבחן מוקדם.
  • קושי בקריאה – הפזילה הסמויה גורמת למאמץ רב מהילד בשביל לקרוא. המאמץ הזה עלול לגרום לילד להימנעות מקריאה ולחוסר מוטיבציה.
  • בעיות קשב וריכוז – פזילה סמויה עלולה להחמיר בעיות קשב וריכוז כתוצאה מהקשיים בראייה.
  • במקרים קיצוניים או ללא טיפול מתאים, פזילה סמויה עלולה להפוך לפזילה גלויה וקבועה.

אבחון וטיפול בפזילה סמויה אצל אופטומטריסטית קלינית

משום שקשה לזהות פזילה סמויה באופן עצמאי, הדרך הטובה ביותר לזהות את התופעה מוקדם היא בבדיקות עיניים שגרתיות. בבדיקה אצל אופטומטריסטית תוכלו לשלול או לאבחן פזילה מסויה ובעיות עיניים אחרות. ההמלצה לבדיקות עיניים בקרב ילדים היא לבצע בדיקה בגיל שנה, 3 שנים ו-6 שנים לפני העלייה לכיתה א׳. כמובן שאם אתם מזהים את התסמינים שתוארו לעיל אל תמתינו ותקבעו בדיקת עיניים. אופטומטריסטית קלינית תמליץ על אחד מהטיפולים הבאים בהתאם לחומרת הפזילה:

  • תרגילים אורטופדיים לעיניים.
  • חיזוק ואימון העין הפוזלת בעזרת שימוש ברטייה.
  • התאמת משקפיים.
  • ניתוח לתיקון הפזילה הסמויה.

במרפאתה של ארזה פרוכטר בתל אביב תוכלו לבצע אבחון של פזילה סמויה ולקבל התאמה טיפולית מקצועית ומדויקת. עם ניסיון של למעלה מ-25 שנים יחד עם יחס אישי ומקצועי, ארזה תמצא את הפתרון המתאים ביותר בשבילכם או בשביל ילדיכם על מנת להפוך את שגרת החיים לטובה יותר.

צרו איתנו קשר

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן